söndag 31 juli 2011

Tidernas fixardag

Jag rensade ju i garderoben och skulle återvinna vad jag kunde...


Den här blommiga kjolen går nedanför knät. Chop, chop, det gör den inte längre.


Kul men alldeles för lång kjol, nedanför knät...Klippte av höftbesparingen, chop, chop, gummiband i midjan. Nu är den kort nog.



Vit, skir klänning som aldrig suttit bra. Fel? Tja, tajt över höfterna. Vad tror ni jag gjorde? Chop, chop. Det blev en kort (surprise?) kjol med bara volangerna kvar, och ett längre linne/ tunika.

Den slutar precis i bildens nederkant.



Nöjd man kan vara va? Men vad händer, precis när jag ska fålla linnet? Symaskinen börjar sy konstiga stygn! Bara trassel på undersidan hela tiden. All världens felsökning hjälpte inte utan nu är det jag som kör in den till symaskinsfixaren imorgon bitti! Med tanke på att jag aldrig haft den på service på de fyra år jag haft den kan det väl kanske vara befogat. Och nu kan jag ju passa på att rensa och sortera i arbetsrummet när jag inte kan sy?



Och detta är en äkta fixardag, medan jag har klippt och mätt så har min man totalrenoverat min gamla hoj! Växlarna funkar, lädersadeln som börjat spricka är insmord, nya handtag och framför allt ett nytt lås för jag hade tappat bort nyckeln. I cykelaffären passade jag också på att köpa en ny cykelkorg för den gamla var alldeles knycklig och ful. Nu bär det av på premiärtur till Liseberg för att se Carl-Einar Häckners sista föreställning!



Tjohooo!

Today has been the ultimate remake-day! Lot´s of clothes changed shape. Hopefully I will use them more often now? In the end my sewingmachine broke down!

2 kommentarer:

ExD sa...

Återanvändning när det är som bäst! Ser kul och bra ut - inspirerar!

Maria sa...

Remake gillar jag. Men jag gör det nästan aldrig själv.