tisdag 5 juli 2011

Limoncello

På Sicilien finnss det massor med citroner. Vår hyresvärd var mån om att vi skulle få med oss citroner från hans egen odling och prova att göra limoncello. Han till och med skrev och google-översatte receptet till svenska. Några citroner fick inte plats i vår packning, Ryanair är tuffa...Däremot skalade jag citronerna och frös dem innan vi åkte.

I receptet står det att det ska vara 98 procentig sprit...Finns på Supermarketen där men INTE i Sverige, inte. Kände mig som värsta alkisen när jag stod på systemet och försökte få tag i deras starkaste rena sprit...Futtiga 40 procent kom jag upp i så jag ändrade receptet och halverade vattenmängden. Hur det funkade får jag testa ikväll. Nu ska jag övningsköra med sonen och då duger det inte att ha smakprovat på limoncellon...

Today I made Limoncello. Can´t taste it now, must wait until tonight when I´m not driving anywhere.

1 kommentar:

karin sa...

åhh limoncello!! skulle prova fast mina citroner (egna) tog slut när jag gjorde fläderblomssaft. 98 procentig sprit köpte farmor på apoteket minns jag, för att göra likör!