tisdag 28 juli 2009

Nu är det banne mig dags!

...att göra klart det förbaskade lapptäcket som legat klippt i 20 (!) år. Antingen slänga eller göra klart! Systerdottern M som bor hos oss en vecka nu på sommaren övertalade mig att göra klart, så nu ligger det tygbitar över hela vardagsrumsgolvet.

På kvällarna framför tv:n varvar jag lapptäcket med en stickning i knallrosa "Brilla". Det ska bli en kofta och det går snabbt att sticka i det garnet. Jag använder mönster den här gången och det kanske är tur. Det är jobb nog med att räkna om maskfastheten. Fram och bakstycken är klara och hopsydda, framkanten med knapphål är stickad, halskanten också. Bara ärmarna kvar och de är klara så långt som ärmkullen. Det är alltid värst att sticka ärmarna, då känns det som om man är nästan klar och det verkar som om det tar så mycket längre tid än allt annat. Men kanske, kanske...är den klar i morgon?

Nu har det inte varit roligt att vara ute i trädgården på länge. Det har regnat och blåst och då låtsas jag som om jag inte ser allt som behöver rensas och fixas. Idag var jag en runda och plockade en handfull av de amerikanska jätteblåbären som börjat mogna nu, och lite vildkörsbär. Mums! Och då såg jag den här fjärilen som landat på några blommor. Titta på färgerna på fjärilen, de matchar perfekt myntans blommor.

Inga kommentarer: