torsdag 5 maj 2011

Visst händer det saker här

Jag jobbar och jobbar och jobbar... Terminen börjar lida mot sitt slut och allt ska avslutas, rensas och röjas. Ska inte påstå att jag är så bra på det men jag tänker på det i alla fall och det är kanske tanken som räknas, vad vet jag.


Från det fantastiska vädret i påsk har vi gått till snö i rejäla flingor och minusgrader. På ett par dagar, så nu är jag inomhus en del igen. Projektet med stort P just nu är en kompis dotters studentklänning, eller balklänning snarare. Kjolen sitter numera som en smäck och jag håller på att pärlbrodera livet. Något ambitiöst kan man tycka men jag gillar det!

Det visade sig att det var svårt att fotografera tyget, färgen ligger någonstans mitt emellan dessa två bilderna. Ett läckert crèmefärgat sidentyg med genomskinliga glaspärlor. Jag har rätt hårda fingertoppar efter alla år av nålar så jag märker inte när jag sticker mig. Råkade få en pytteliten blodfläck på ryggen när jag sydde i blixtlåset...Fick panik men den gick bort! Pust!


Jag räknar med att vara klar inom den närmsta veckan, har ett par andra jobb att ta itu med innan avslutningar och studenter. Efter det hoppas jag hinna y en klänning till mig själv, jag har en bild i huvudet av en femtiotalsinspirerad sommarklänning i ett tyg jag fick av en kompis.

Härligt när vänner rensar sina tygförråd och man får välja och vraka! Mums!

3 kommentarer:

Anna sa...

Åhhhh så fint det blir (och det är tanken som räknas)!

liene sa...

Den kommer vara underbar-sådan värde- handsytt på -det är grejor!
Jag önskar att jag inte kände nålar( kan hoppa 3m högt och lika långt bort)...för dig det är nog allt arbetet med silver som de har härdats!
Visa senare färdig klädning?????

skapasaker sa...

självklart ska den färdiga klänningen visas! Bärjar se ett slut på slitet nu, ska fixa till några detaljer på kjolen bara, och lite pärlor på den matchande väskan, och ...ja det blir nog en del till men sedan...