onsdag 12 januari 2011

Pippi på Pippi

Pippi har alltid varit en förebild och jag har i många år önskat mig en "Pippi-tröja", även om jag nu läst att det är en Gotlandströja. Så vad gör jag? Stickar en till min man i julklapp. Och tänker att bara den här blir klar i tid innan jul ska jag göra en till mig själv också.

Den här är stickad i Nepal, helt underbart mjuk (65% ull, 35% alpacka) och jag gillar färgerna skarpt. Det var maratonstickning. Köpte garnet när det var 14 dagar kvar till julafton och stickade alla stunder jag var ensam. Första dagen på lovet satt jag 12 timmar nonstop, stannade bara upp för att fylla kaffekoppen...Ont i armbågen sedan dess. Pust! Men jag blev klar.

Som jag garvade när jag öppnade min julklapp från min man. En vit Pippitröja i bomull. Fast den hade han köpt...

Eftersom jag blivit så förtjust i Nepalgarnet och den här jäkla vintern aldrig verkar ge sig så fick jag för mig att sticka en halsduk i samma mönster. Lite trist baksida på mönsterstickningen men halsduken är så stadig att den håller sig på plats. Och lång blev den, två varv runt halsen. Så klart med pompom-bollar i kanten.

Jag är nöjd!

2 kommentarer:

Anna sa...

Det är ju galet roligt att ni ger samma till varandra!
Så fina tröjor och halsduken är väldigt mycket "eva"!!

Lena Andersson sa...

Jag älskar också pippi tröjor.
mvh Lena