tisdag 15 juli 2008

Idag har varit en betongdag

Idag bestämde vi oss för att gjuta betong hemma, ett riktigt semesterprojekt. En lite mindre bänk än de tidigare, och kanske någon bordsskiva och lite krukor? Passa på att göra fågelbad av rabarberblad innan de är för fula? Jag ville så gärna prova att lägga mosaik på också, vill ha lite mer färg. Tur att jag har en väldigt stark man ;) för det blir skittungt vad man än ger sig på.

Jag fick sådan inspiration när jag var på Tirups örtagård utanför Lund. De har betongföremål i utställning och hade petat in lite glaskulor i betongen. Kolla detaljerna vid halsbandet och ögat. Fram med puttekulorna, ungar! Nu ska mamma leka!


Först bygga en form till bänken, olja in den, blanda betongen, fylla formen och...dekorera!



En bordsskiva ska det här bli. Väldigt spännande att se hur mycket av mosaiken som döljs av betongen när vi vänder på det...Och hur mycket som ligger kvar- det är inte limmat!
Det här ska bli ytterligare en bordsskiva med röd glasmosaik knäckt i bitar (fick skärvor i fingrarna trots rejäla handskar). Tyvärr räckte inte betongen till den här formen så vi får köpa mer i morgon. Hoppas bara bitarna ligger kvar.
Slatten av betong som var kvar fick i stället bli två fågelbad av rabarberblad.
Vilken rolig dag!!! Nu väntar jag med spänning på att få se resultatet. Om några dagar...

Inga kommentarer: